22 czerwca 2013 P這nka Ko軼ielna zaprasza na IV Festiwal M這dych organizowany przez Katolickie Stowarzyszenie M這dzie篡 Diecezji υm篡雟kiej
| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            



Kontakt do nas:
biuro@ksm-lomza.pl






2012

2011

2011

ksm

face

RSS
poniedzia貫k, 03 czerwca 2013

kliknij i powi瘯sz

21:54, ksm-lomza
Link
01:53, ksm-lomza
Link
niedziela, 02 czerwca 2013

TGD - to zesp馧 35 m這dych wokalist闚 i instrumentalist闚, serwuj帷ych ze sceny gigantyczny 豉dunek pozytywnej energii.

S w鈔鏚 nich zawodowcy, na co dzie 酥iewaj帷ych w zespo豉ch i teatrach muzycznych, ale i amatorzy. M這do嗆 i energia, zaanga穎wanie i spontaniczno嗆 sta造 si znakiem rozpoznawczym zespo逝.

TGD - to zesp馧 35 m這dych wokalist闚 i instru-mentalist闚, serwuj帷ych ze sceny gigantyczny 豉dunek pozytywnej energii.
S w鈔鏚 nich zawodowcy, na co dzie 酥iewaj帷ych w zespo豉ch i teatrach muzycznych, ale i amatorzy - mi璠zy innymi laureaci Szansy na Sukces i Drogi do Gwiazd. M這do嗆 i energia, zaanga穎wanie i spontaniczno嗆 sta造 si znakiem rozpoznawczym zespo逝. Z dynamicznym, pop-gospelowym repertuarem zje寮zili ca陰 Polsk, koncertowali na Expo 2000 w Hanowerze, grali trasy koncertowe w Szwecji i w Niemczech. Ich wyst瘼y - czy to dla pi皻nastu tysi璚y ludzi na Festiwalu Songs Of Songs w Toruniu, czy te w kameralnym wn皻rzu krakowskiego Ko軼io豉 Mariackiego - zawsze porywaj i staj si wydarzeniem wieczoru. W pa寮zierniku 2001 r. TGD wyst徙i這 jako support Oslo Gospel Choir. TGD jest znane widzom TVP2 z koncertu wielkanocnego zarejestrowanego w 2001 r. Trzykrotna emisja koncertu zach璚i豉 producent闚, aby i w roku 2003 TGD wyst徙i這 w telewizji, tym razem z repertuarem kol璠owym w koncercie "Raduj si 鈍iecie".TGD - to zesp馧 35 m這dych wokalist闚 i instrumentalist闚, serwuj帷ych ze sceny gigantyczny 豉dunek pozytywnej energii. S w鈔鏚 nich zawodowcy, na co dzie 酥iewaj帷ych w zespo豉ch i teatrach muzycznych, ale i amatorzy. M這do嗆 i energia, zaanga穎wanie i spontaniczno嗆 sta造 si znakiem rozpoznawczym zespo逝.
TGD - to zesp馧 35 m這dych wokalist闚 i instru-mentalist闚, serwuj帷ych ze sceny gigantyczny 豉dunek pozytywnej energii.
S w鈔鏚 nich zawodowcy, na co dzie 酥iewaj帷ych w zespo豉ch i teatrach muzycznych, ale i amatorzy - mi璠zy innymi laureaci Szansy na Sukces i Drogi do Gwiazd. M這do嗆 i energia, zaanga穎wanie i spontaniczno嗆 sta造 si znakiem rozpoznawczym zespo逝. Z dynamicznym, pop-gospelowym repertuarem zje寮zili ca陰 Polsk, koncertowali na Expo 2000 w Hanowerze, grali trasy koncertowe w Szwecji i w Niemczech. Ich wyst瘼y - czy to dla pi皻nastu tysi璚y ludzi na Festiwalu Songs Of Songs w Toruniu, czy te w kameralnym wn皻rzu krakowskiego Ko軼io豉 Mariackiego - zawsze porywaj i staj si wydarzeniem wieczoru. W pa寮zierniku 2001 r. TGD wyst徙i這 jako support Oslo Gospel Choir. TGD jest znane widzom TVP2 z koncertu wielkanocnego zarejestrowanego w 2001 r. Trzykrotna emisja koncertu zach璚i豉 producent闚, aby i w roku 2003 TGD wyst徙i這 w telewizji, tym razem z repertuarem kol璠owym w koncercie "Raduj si 鈍iecie".TGD - to zesp馧 35 m這dych wokalist闚 i instrumentalist闚, serwuj帷ych ze sceny gigantyczny 豉dunek pozytywnej energii. S w鈔鏚 nich zawodowcy, na co dzie 酥iewaj帷ych w zespo豉ch i teatrach muzycznych, ale i amatorzy. M這do嗆 i energia, zaanga穎wanie i spontaniczno嗆 sta造 si znakiem rozpoznawczym zespo逝.

Z dynamicznym, pop-gospelowym repertuarem zje寮zili ca陰 Polsk, koncertowali na Expo 2000 w Hanowerze, grali trasy koncertowe w Szwecji i w Niemczech.

Ich wyst瘼y - czy to dla pi皻nastu tysi璚y ludzi na Festiwalu Songs Of Songs w Toruniu, czy te w kameralnym wn皻rzu krakowskiego Ko軼io豉 Mariackiego - zawsze porywaj i staj si wydarzeniem wieczoru.

polskieradio.pl



12:33, ksm-lomza
Link
pi徠ek, 31 maja 2013
鈔oda, 29 maja 2013

IV Festiwal M這dych - 22 czerwca 2013

„u Kr鏊owej M這dzie篡” w P這nce Ko軼ielnej

Pod has貫m „WIARA CZYNI CUDA”

„Miejcie wiar, a zobaczycie czym s cuda” 鈍. Jan Bosko

PROGRAM

12.00 – zawi您anie wsp鏊noty i wyznanie wiary przy 廝鏚le „na ζsku”

13.00 – pielgrzymka jedno軼i do miejsca festiwalowego

13.30 – animacja m這dych na placu festiwalowym oraz blok ewangelizacyjny

- konferencja

- spotkanie w grupach

- spotkanie z Go軼iem Festiwalu

- koronka do Bo瞠go Mi這sierdzia

- mo磧iwo嗆 spowiedzi na polu pokuty

16.00 – przygotowanie do Eucharystii – czas 鈍iadectwa (sanktuarium)

17.00 – Eucharystia – J.E. Ks. Bp Stanis豉w Stefanek (sanktuarium)

18.00 – przerwa na posi貫k(pole festiwalowe)

19.00 – Adoracja Naj鈍i皻szego Sakramentu i ta鎍e uwielbienia

20.00 – koncert TGD



08:56, ksm-lomza
Link

Kilka s堯w o Sanktuarium Matki Bo瞠j P這nkowskiej,

miejscu IV Festiwalu M這dych



Historia Cudownego Obrazu

W 鈍i徠yni parafialnej w osobnej kaplicy znajduje si s造n帷y 豉skami Obraz Wniebowzi璚ia Matki bo瞠j. Z dokument闚 archiwalnych wynika, 瞠 zosta namalowany przez Teodora υsickiego, a do ko軼io豉 ofiarowa go w 1658 roku miejscowy parafianin Bart這miej Roszkowski. Przez wiele lat niczym szczeg鏊nym si 闚 obraz nie odznacza, prze這m w 篡ciu religijnym parafii nast徙i w drugiej po這wie XVII stulecia, w zwi您ku z objawieniem si Matki Naj鈍i皻szej jednej z parafianek, osiemnastoletniej Katarzynie Roszkowskiej oraz licznymi znakami i doznawanymi przez wiernych 豉skami przy obrazie Wniebowzi璚ia Matki Bo瞠j w p這nkowskim ko軼iele. W archiwum parafialnym w P這nce znajduj si dokumenty komisyjnych bada ko軼ielnych, w kt鏎ych zanotowano przebieg fakt闚 zwi您anych z objawieniami. Rok 1673 w parafii p這nkowskiej rozpoczyna now er. Tego roku w wigili Bo瞠go Cia豉 ks. proboszcz Jan Miko豉j Wi郾iewski przeni鏀 obraz do nowego ko軼io豉 i umie軼i go w kaplicy od po逝dniowej strony po kr鏒kim czasie 鈍i徠ynia sta豉 si miejscem niezwyk造ch wydarze poprzedzonych dwukrotnym widzeniem przez dziewczyn imieniem Katarzyna „Ma貫j osoby w bia造m odzieniu”. Po raz pierwszy to zdarzenie mia這 miejsce u bogatego szlachcica parafii p這nkowskiej nazwiskiem P這雟ki, u kt鏎ego Katarzyna, c鏎ka biednej wdowy pos逝giwa豉. W dniu 鈍i皻a Matki Bo瞠j 郾ie積ej, 5 sierpnia tego roku, gdy Katarzyna zaj皻a by豉 ci篹k prac w sieni domu swoich gospodarzy, ujrza豉 posta Niewiasty niezwyk貫j pi瘯no軼i w d逝gich, bia造ch szatach. Niewiasta zwr鏂i豉 si do dziewczyny s這wami: Dlaczego pracujesz dzi i dlaczego pracowa豉 w dniu 鈍. Piotra w Okowach? Oddal si od pani, kt鏎a gwa販i 鈍i皻a. Wystraszona dziewczyna chcia豉 ucieka, lecz nagle straci豉 wzrok i mow. W tej samej chwili us造sza豉 s這wa: ukarana mia豉 by twoja pani, a nie ty i dlatego wzrok tobie przywr鏂ony b璠zie, ale m闚i a do 鈍. Wawrzy鎍a, (tj. 10 sierpnia) nie b璠ziesz i zaraz na oczy przejrza豉, a tajemnicza osoba znik豉. Mow zgodnie z zapowiedzi odzyska豉 10 sierpnia, w chwili podniesienia Naj鈍i皻szego Sakramentu, gdy razem z matk modli豉 si przed obrazem Matki Bo瞠j. O tym co zasz這 opowiedzia豉 proboszczowi, kt鏎y nie wierz帷 w zaistnia貫 widzenie nak這ni dziewczyn do milczenia oczekuj帷 jakoby nast瘼nych znak闚. Po raz drugi Niewiasta ukaza豉 si Katarzynie w dniu Podwy窺zenia Krzy瘸 安i皻ego tj. 14 wrze郾ia tego samego roku. Mia這 to miejsce w domu rodzinnym Katarzyny. Niezwyk豉 Niewiasta w pow堯czystych szatach trzyma豉 w jednej r璚e krzy, a w drugiej ksi捫k. Jak podaj archiwalne 廝鏚豉 i opracowania mo積a si domy郵a, 瞠 ta ksi捫ka to Pismo 鈍i皻e. Krzy i Pismo 鈍i皻e to wspania貫 symbole ziemi podlaskiej, kt鏎a w obronie prawdziwej wiary ucierpia豉 wi璚ej ni inne cz窷ci kraju. Dzi瘯i umi這waniu Krzy瘸 i Ewangelii Podlasianie wyszli zwyci瘰ko ze star z arianami (1560 – 1660) i z cerkwi prawos豉wn w czasie prze郵adowania unit闚 (szczeg鏊nie w XIX wieku). M闚i si na Podlasiu, 瞠 to „ziemia krzy篡” Owa Pani zwr鏂i豉 si do Katarzyny z uwag, dlaczego nie przekaza豉 proboszczowi dok豉dnie polece danych podczas pierwszego objawienia. Katarzyna powt鏎nie straci豉 po tym widzeniu mow. Odzyska豉 j podczas Mszy 鈍. odprawianej przed obrazem Matki Bo瞠j dnia 17 wrze郾ia. Teraz w obecno軼i ksi璠za proboszcza i licznych 鈍iadk闚 dziewczyna opowiedzia豉 dok豉dnie obydwa widzenia i ich tre嗆. Objawiaj帷a si Pani nawo造wa豉 do pokuty, poszanowania dni 鈍i皻ych oraz oddawania Jej czci w obrazie Wniebowzi璚ia: Wielk cze嗆 miejcie dla mojego obrazu w tym ko軼iele. Po tym widzeniu nie by這 ju dalszych. Katarzyna po tych wydarzeniach prawdopodobnie wkr鏒ce zmar豉, gdy w鈔鏚 zezna 鈍iadk闚 wobec komisji biskupiej we wrze郾iu 1678 roku, nie ma zezna dziewczyny. Jest natomiast zeznanie z這穎ne przez Miko豉ja Skorzewskiego, „m篹a wieku starszego, ciesz帷ego si u ludzi 鈍iat陰 m康ro軼i i nauk”, z kt鏎ego wynika, 瞠 Katarzyna w czasie prac komisji biskupiej ju nie 篡豉. Skorzewski zezna przed komisj o dwukrotnym ukazaniu si Naj鈍i皻szej Panny Katarzynie Roszkowskiej. Zeznanie swoje zako鎍zy s這wami: „I m闚i豉 dobrze a do ko鎍a swojego 篡cia. O pocz徠ku objawienia przy tym obrazie nie tylko ja sam s造sza貫m od r騜nych ludzi, ale i od onej panienki”

Niezwyk貫 wydarzenia

Objawiaj帷 swoje zbawcze plany wzgl璠em cz這wieka, B鏬 czyni to zwykle przez s這wa i czyny oraz towarzysz帷e im niezwyk貫 znaki w 鈍iecie natury, znaki te ukazuj帷 Jego pot璕 i wszechmoc, potwierdzaj wiarygodno嗆 Bo篡ch s堯w i czyn闚 i nak豉nia cz這wieka do przyj璚ia jego wymaga. Pismo 鈍. dostarcza wiele przyk豉d闚 w tym wzgl璠zie. Wystarczy tu wspomnie Teofani w krzaku gorej帷ym [Wj 3, 2-4], znaki towarzysz帷e 砰dom w czasie ich w璠r闚ki do ziemi obiecanej, czy te znaki przy chrzcie Jezusa [Mt 3, 16-17] lub przy Jego przemienieniu na g鏎ze Tabor [Mk 9, 2.7]. Objawieniom Matki Bo瞠j towarzysz r闚nie niezwyk貫 znaki. Tak by這 w Lourdes i Fatimie. Tak by這 i w ma貫j miejscowo軼i P這nka Ko軼ielna. Po objawieniach jakoby na ich potwierdzenie w ko軼iele p這nkowskim zacz窸y dzia si niezwyk貫 zjawiska. Zar闚no przy obrazie Matki Bo瞠j jak te nad ko軼io貫m widywano noc niezwyk陰 jasno嗆, s造szano bicie dzwon闚, czy te odczuwano niezwyk陰 wo p造n帷 od o速arza, w kt鏎ym umieszczony by這 obraz Matki Bo瞠j. Wie嗆 o objawieniach jak te o niezwyk造ch zdarzeniach szybko si rozesz豉. Do P這nki zacz瘭i przybywa wierni z r騜nych stron Polski, z Prus, z Litwy, Rusi, Galicji. Notowano liczne uzdrowienia. Akta parafialne podaj wiele 鈍iadectw potwierdzaj帷ych niezwyk貫 zjawiska. Pierwszym niezwyk造m znakiem by豉 ukazuj帷a si jasno嗆 wok馧 ko軼io豉. Jasno嗆 t widzieli r騜ni ludzie, w r騜nym czasie i w r騜nych porach dnia. I tak: ks. Franciszek Grzybowski – bernardyn z klasztoru tykoci雟kiego i towarzysz帷y mu m這dzieniec – Wawrzyniec Drozdowski widzieli jasno嗆 w ko軼iele p這nkowskim w wigili Narodzenia Naj鈍i皻szej Maryi Panny tj. 7 wrze郾ia 1673 roku. Jakub Dmochowski – komornik kurski widzia jasno嗆 w dniu 鈍. ㄆkasza tj. 18 pa寮ziernika tego samego roku. Oto jego orzeczenie: „W godzin dwie w nocy ciemnej widzia貫m z ma鹵onk moj i ze s逝膨cym Paw貫m Janczewskim 鈍iat這嗆 w ko軼iele, kt鏎a tak ko軼i馧 o鈍ieca豉, 瞠 a dzwony by這 wida na dzwonnicy”. Pawe Werpachowski – parafianin topczewski zeznaje: „Oko這 p馧nocy widzia貫m 鈍iat這嗆 w ko軼iele p這雟kim z panem Walentym P這雟kim, a przybywszy pod ko軼i馧, zobaczyli鄉y, 瞠 by zamkni皻y, a trwa這 to dwie godziny”. Co do opisu faktu autentyczno軼i widze zwi您anych z obrazem Wniebowzi璚ia Matki Bo瞠j opisy archiwalne s zgodne. To tylko trzy z siedemnastu 鈍iadectw potwierdzaj帷ych niezwyk陰 jasno嗆. Podkre郵aj one wymow miejsca i zwi您ane z nim objawienia Katarzynie Roszkowskiej. Nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 owa jasno嗆 by豉 potwierdzeniem cz窷ci or璠zia danego dziewczynie podczas drugiego objawienia: „Wielk cze嗆 miejcie dla mojego obrazu w tym ko軼iele”. Innym znakiem niejako dla potwierdzenia 膨da objawiaj帷ej si Pani by豉 dziwna wonno嗆 przed obrazem Wniebowzi璚ia Naj鈍i皻szej Maryi Panny. Odczucie to by這 udzia貫m ludzi zebranych przed obrazm w dniu 鈍. Katarzyny w 1673 roku. Za鈍iadczy o tym pracuj帷y od czterdziestu lat w p這nkowskim ko軼iele siedemdziesi璚ioletni organista Grzegorz ㄆpi雟ki: „Gdym w niedziel pierwsz pa寮ziernika ubiera o速arz, tak wonno嗆 czu貫m, 瞠 nie mog貫m si nasyci”

. Wonno嗆 dziwn czu te proboszcz ks. Jan Miko豉j Wi郾iewski. Trzecim nadzwyczajnym znakiem przy p這nkowskim ko軼iele by這 samoczynne bicie dzwon闚. G這sy bicia dzwon闚 s造szano zar闚no podczas dnia jak te nocy. Z przedstawionych zjawisk i znak闚 wyp造wa wniosek, 瞠 Pan B鏬 czyni wszystko, by rozs豉wi imi Maryi. Papie Pawe VI wyja郾ia: „Kult Naj鈍i皻szej Maryi Panny ma swoj ostateczn przyczyn w niezbadanej i wolnej woli Boga, kt鏎y jest wieczn Mi這軼i, dokonuje wszystkiego wed逝g planu mi這軼i: umi這wa J i uczyni Jej wielkie rzeczy (π 1,49), umi這wa J ze wzgl璠u na siebie, umi這wa J ze wzgl璠u na nas, da J sobie samemu i da J nam”. B鏬 wybiera miejsca, w kt鏎ych inicjuje i rozpoczyna kult Matki Syna Bo瞠go. Takim miejscem sta豉 si parafia P這nka przez Obraz Wniebowzi璚ia Maryi,

co potwierdzaj towarzysz帷e znaki, tak liczne w kr鏒kim czasie.

Orzeczenie w豉dz ko軼ielnych

Wie嗆 o objawieniach oraz niezwyk造ch wydarzeniach przy obrazie Matki Bo瞠j w P這nce rozesz豉 si szybko. Do P這nki zacz瘭i przybywa wierni z r騜nych stron Polski, z Prus, z Litwy, Rusi i Galicji. Notowano liczne uzdrowienia. Wobec takiej sytuacji miejscowy proboszcz musia

zaj望 okre郵one stanowisko. Ocena tego zjawiska przekracza豉 jego kompetencje. Prawie natychmiast zwr鏂i si w tej sprawie do ordynariusza diecezji 逝cko – brzeskiej, do kt鏎ej w闚czas nale瘸豉 P這nka. Dekretem z dnia 27 pa寮ziernika 1673 roku biskup Tomasz Le瞠雟ki,

na pro軸 proboszcza Jana Miko豉j Wi郾iewskiego wyznaczy komisj do zbadania wydarze, kt鏎e mia造 miejsce przy obrazie Wniebowzi璚ia Matki Bo瞠j w ko軼iele p這nkowskim. Wys豉no w闚czas zawiadomienie do P這nki i s御iednich parafii, by dnia 27 listopada 1673 roku wszyscy, kt鏎zy doznali uzdrowienia lub byli tego 鈍iadkami stawili si w p這nkowskim ko軼iele. Tych, kt鏎zy nie chcieliby z這篡 zezna, b康 chcieliby ukry doznane 豉ski biskup dekretem upowa積i delegat闚 do na這瞠nia na nich kar ko軼ielnych.

Z dokument闚 wynika, 瞠 nie dosz這 do wyznaczonego spotkania, gdy po pi璚iu latach nast瘼ca poprzedniego biskupa 逝cko – brzeskiego Stanis豉w D彩bski wyznaczy drug komisj. Delegaci przyjechali do P這nki w dniu 28 wrze郾ia 1678 roku. Pracom komisji przewodniczy sufragan 逝cki – biskup Kazimierz Zwierz, przy pomocy ks. Stanis豉wa Rosochackiego – kanonika 逝ckiego, ks. Micha豉 Pop豉wskiego – notariusza, ks. Jana Kotowskiego – z ㄆcka, ks. Micha豉 Antoniego Groteckiego – doktora teologii oraz ks. Miko豉ja Wi郾iewskiego – dziekana bielskiego i proboszcza p這nkowskiego. Po odprawieniu uroczystej modlitwy do Ducha 安. komisja szczeg馧owo obejrza豉 obraz i rozpocz窸a spisywanie zezna 鈍iadk闚. Ka盥e z zezna poprzedzone by這 przysi璕. Przes逝chano 22 osoby. Spisano natomiast 46 protoko堯w, gdy niekt鏎zy byli 鈍iadkami kilku cudownych zdarze. Przes逝chania trwa造 od 28 – 30 wrze郾ia. Przerwa豉 je uroczysto嗆 g堯wnego patrona parafii – 鈍. Micha豉 Archanio豉 (29 IX) po陰czona z konsekracj ko軼io豉 i po鈍i璚eniem dzwon闚 dnia nast瘼nego. Pomimo to w protok鏊e komisji stwierdzono, 瞠 鈍iadk闚 i samych uzdrowionych by這 „ca貫 mn鏀two”. Ludzie nie tylko ch皻nie zeznawali, ale domagali si, aby ich przes逝chiwano, a na wie嗆 o zako鎍zeniu prac komisji uczyniono wielki okrzyk, kt鏎y jakoby mia potwierdzi doznane 豉ski i cuda Wszystkie akta 郵edcze przekazano biskupowi Stanis豉wowi D彩bskiemu, kt鏎y dekretem wydanym w Janowie dnia 27 marca 1679 roku zezwoli na publiczny kult przy obrazie Wniebowzi璚ia NMP. Uzna te prawdziwo嗆 cud闚 otrzymanych przed obrazem Naj鈍i皻szej Maryi Panny. Zabroni pod najci篹szymi karami ko軼ielnymi poddawa w w徠pliwo嗆 prawdziwo嗆 cud闚 oraz stawa przeciw czci Obrazu NMP b璠帷ego w p這nkowskim ko軼iele.



08:53, ksm-lomza
Link
pi徠ek, 24 maja 2013

TGD (Trzecia Godzina Dnia) to jeden z najpopularniejszych polskich zespo堯w muzyki chrze軼ija雟kiej. Istnieje ju ponad 30 lat i przewin窸o si przez niego prawie p馧 tysi帷a os鏏. Do najbardziej znanych utwor闚 nale膨: "B這gos豉w duszo moja Pana", "Kocham, wi璚 nie musz si ba", "Wiara czyni cuda" i wiele, wiele innych. Dzi prezentujemy piosenk, kt鏎 modli si setki wsp鏊not w ca貫j Polsce - B這gos豉w duszo moja Pana.

18:54, ksm-lomza
Link
鈔oda, 22 maja 2013





22:10, ksm-lomza
Link
pi徠ek, 17 maja 2013

Wystartowa Formularz Zg這szeniowy na IV Festiwal M這dych. Zapraszamy grupy parafialne, wsp鏊noty, a przede wszystkim oddzia造 KSM do zg這sze! Czekamy na Was!

kliknij na obrazek i zapisz swoj wsp鏊not

15:19, ksm-lomza
Link
czwartek, 16 maja 2013

Rozpocz瘭i鄉y przygotowania do IV Festiwalu M這dych u Kr鏊owej M這dzie篡 w P這nce Ko軼ielnej. Ju dzi wystartowa造 pro軸y o patronat medialny Festiwalu. Na bie膨co b璠ziemy Was informowa o kolejnych naszych krokach. Ju dzi zapisz sobie w kalendarzu:
22.06.2013 r. - godz. 12.00 - PΜNKA KO列IELNA! Got闚

09:43, ksm-lomza
Link
1 , 2 , 3